Zmień rozmiar czcionki: przybliż oddal

Produkt Souvenaid® jest dietetycznym środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia medycznego wykorzystywanym w terapii żywieniowej pacjentów ze wczesnymi objawami choroby Alzheimera i powinien być stosowany pod nadzorem lekarza.

Kontakt Zamów Souvenaid
Wsparcie dla opiekunów

Jak ważna jest komunikacja

Masz problemy z komunikacją w życiu codziennym?

Masz problemy z komunikacją w życiu codziennym?

W codziennym życiu z chorobą Alzheimera komunikacja jest kwestią podstawową, ważną zarówno dla samego pacjenta, jak też dla jego rodziny. W początkowych stadiach choroby zapominanie słów, przestawianie przedmiotów i trudności ze zrozumieniem poleceń mogą być frustrujące. Wiedza na temat choroby i tego, czego należy się spodziewać dalej może pomóc Wam w znalezieniu wskazówek i sposobów sprawnego komunikowania się z rodziną oraz sprawić, że nadal będziecie aktywnym jej członkiem.

Czego się spodziewać

Pacjenci we wczesnych stadiach choroby mogą zacząć częściej zapominać o różnych sprawach i częściej doświadczać trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem. Wiele osób twierdzi, że w trakcie mówienia nagle traci wątek lub że potrzebuje więcej czasu na reagowanie na wypowiedzi innych. Dzieje się tak dlatego, że choroba hamuje przekazywanie impulsów w naszym mózgu, przez co szukanie odpowiednich słów i zrozumienie innych staje się trudniejsze.

Nie należy jednak zapominać o tym, że chociaż osoby z łagodnymi objawami choroby Alzheimera mają kłopoty z wyrażaniem swoich myśli, zachowują świadomość tego, co się dzieje dookoła nich. Trzeba się z tym pogodzić i wykazać dużą dozą cierpliwości. Zachowywanie spokoju nawet w trudnych sytuacjach także okazuje się pomocne. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że kiedy wydaje nam się, że rozmówca nas nie rozumie, zaczynamy mówić do niego głośniej. Należy o tym pamiętać, nie zmieniać tonu głosu i nie kłócić się z pacjentem.

Warto rozmawiać o tym, co czujesz

Rozmowa to bardzo ważna rzecz. Nasi bliscy mogą mieć trudności z wyrażaniem tego, jak ciężko jest im żyć z chorobą Alzheimera. Jest to zwyczajna reakcja. Rozmawianie o odczuciach związanych z diagnozą jest jednak tak samo istotne dla chorych, jak i dla ich rodzin.

Wspólne zdobywanie wiedzy o chorobie i o tym, co nas czeka, pomoże nam przygotować się na przyszłość.

Pomocy należy szukać najpierw u przyjaciół i rodziny. Wielu z nas znajduje pociechę w dzieleniu się swoimi myślami i emocjami także z innymi osobami stawiającymi czoła podobnym problemom. Zgłoś się do lekarza lub pracownika opieki zdrowotnej i poproś o skierowanie Cię do znajdujących się w Twojej okolicy grup wsparcia.

Kilka wskazówek dotyczących komunikacji

Mamy dla Was klika strategii, którymi możecie posłużyć się, chcąc poprawić komunikację z bliskimi cierpiącymi na chorobę Alzheimera.

Słuchaj i nie trać cierpliwości

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możecie zrobić dla swoich bliskich, to słuchać tego, co chcą Wam powiedzieć. Starajcie się ich zrozumieć, wysłuchać i nie popędzajcie ich, gdy mówią.

Otwórz się i myśl pozytywnie

Postarajcie się nie przerywać i nie poprawiać. Taka postawa może tylko zniechęcić chorego.

Nie zmieniaj tonu głosu ani sposobu mówienia

Wypowiadajcie się jasno i wyraźnie, dając rozmówcy czas na odpowiedź. Kiedy myślimy, że ktoś nas nie rozumie, mamy tendencję do mówienia wolniej i do podnoszenia głosu. Zastanówcie się więc nad tym, jak rozmawiacie z chorym.

Pamiętaj o języku ciała

Rozmówca może odczytać Twoje nastawienie patrząc na Twoją twarz i obserwując Twój język ciała. Staraj się więc utrzymywać kontakt wzrokowy podczas rozmowy.

Przekazuj jasne instrukcje

Aby nie wywoływać u chorego poczucia zagubienia, zadawaj tylko jedno pytanie na raz. Podawanie imion i nazw przedmiotów także może pomóc. Osobie z chorobą Alzheimera będzie się z Tobą łatwiej rozmawiało, jeżeli będziesz używać krótkich, prostych zdań.

Magia dotyku

Małe gesty, takie jak trzymanie za rękę, pomagają wyrażać troskę bez słów.

Zachowuj się z szacunkiem

Nie ignoruj swego rozmówcy. Osoby z chorobą Alzheimera są świadome tego, co dzieje się dookoła nich, słuchaj więc ich, kiedy mówią i odnoś się do nich z szacunkiem.

Korzystaj z przypomnień i pomocy pamięciowych

Spisywanie list, przyklejanie karteczek do przedmiotów, z których korzysta chory oraz odkładanie przedmiotów codziennego użytku takich jak klucze czy telefon w dobrze znane choremu miejsca okazuje się niezwykle przydatną strategią.

go to top menu

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.